НАЙ-НЕОБХОДИМОТО НЕЩО ЗА ВСЕКИ ЧОВЕК
Първото необходимо нещо за всеки човек е да произнесе Келиме-и тевхид и да повярва в неговия смисъл.
Келиме-и тевхид е казването на Ля иляхе илляллах Мухаммедун расулюллах.
Значението му е:
Аллаху теаля съществува и е един.
Мухаммед (алейхисселям) е Негов Пейгамбер. Повярвалият в това се нарича мю’мин или мюслиманин. Вярата, за да остане постоянна, е необходимо да се отбягват нещата, довеждащи до неверие, както и да се отбягват признаците, символизиращи неверие.
Куран-и керим е словото на Аллаху теаля.
Той е изпратил Куран-и керим на Мухаммед (алейхисселям) посредством меляике на име Джебраил (алейхисселям).
Думите в Куран-и керим са на арабски, но Аллаху теаля е Този, Който ги е подредил една до друга.
Арабските думи в Куран-и керим са низпослани от Аллаху теаля под формата на подредени айети (знамения).
В смисъла, носен от тези букви и думи, се съдържа словото на Създателя.
Тези букви и думи се наричат Куран.
Значенията, разкриващи словото на Аллаху теаля, също са Куран.
Куранът, който е словото на Аллаху теаля, не е създаден и e изначално и вечно качество, също както и другите Негови качества.
Джебраил (алейхисселям) всяка година по един път идвал и прочитал Курана, низпослан дотогава, както бил редът на айетите в Левх-ил махфуз, а Пейгамберът ни (алейхисселям) повтарял.
Годината, в която Пратеникът (алейхиссаляту весселям) напуснал този свят, меляикето дошло два пъти и прочело заедно цялата Книга.
Мухаммед (алейхисселям) и голяма част от Есхаба му знаели Коран-и керим наизуст.
След като Пратеникът (салляллаху алейхи ве селлем) починал,
негов халиф станал Хазрети Абу Бакр (радияллаху анх).
Той събрал всички записки, както и сахабиите, знаещи Книгата наизуст, и накарал една комисия да запише целия Куран-и керим.
Така се появила книгата, наречена Мусхаф.
Всички сахабии постигнали съгласие, че всички букви в този мусхаф са на точното си място.
Словата на Мухаммед (алейхисселям) се наричат хадис-и шерифи.
Тези от тях, чиито смисъл принадлежи на Аллаху теаля, а думите и изразът са на Пратеника (алейхисселям), се наричат хадис-и кудси.
Книгите с хадиси са многобройни.
Сред тях най-известни са “Бухари” и “Муслим”.
Знанията, касаещи вярата, се наричат иман.
Заповедите, които трябва да се изпълнят, се наричат фарз, а тези, които трябва да се отбягват, се наричат харам.
Фарзовете и харамите се наричат ахкям-и ислямиййе. Човек, неповярвал дори в едно от ислямските знания, се нарича кяфир (неверник).
Второто необходимо нещо за всеки човек е изчистването на сърцето.
Когато се каже “сърце”, се разбират две неща.
Мускулът, който се намира в гърдите ни, се нарича “сърце” от всички хора.
Това е материалното сърце, което имат и животните.
Второто сърце е невидимото, намиращо се в материалното. В религиозните книги под “сърце” се има предвид второто.
Мястото на ислямските знания е това сърце.
Човек вярва и отрича с него.
Повярвалото сърце е чисто, а сърцето, изпълнено с неверие, е мръсно, мъртво.
Изчистването на сърцето е наше първо задължение. Вършенето на ибадети и особено кланянето на намаз, както и казването на истигфар, изчистват сърцето, а вършенето на харами го увреждат.
Пейгамберът ни (алейхиссаляту весселям) казва:
“Правете много истигфар!
Аллаху теаля опазва от болести и всякакви тревоги онзи, който чете дуата за истигфар, и му дава препитанието, откъдето не очаква.”
Истигфар е казването на “Естагфируллах”
[О, Аллах! Прости ми!].
За да се приемат молитвите, човекът трябва да е мюслиманин;
да се разкайва за греховете си;
да знае значението на изречените думи и да вярва в тях.
Дуата, отправена с почерняло сърце, не се приема.
След трикратно изричане на дуата и продължаване на петкратния намаз, сърцето се изчиства и започва да говори, т.е. да иска заедно с езика.
Дуата, която се отправя само с език, без да се иска и със сърцето, не носи полза.
Коментари
Публикуване на коментар