ВЯРА В КНИГИТЕ
Ве кютюбихи:
значи, вярвам в книгите, изпратени от Аллаху теаля.
Те били низпослани на някои от пейгамберите чрез меляикето Джебраил като вахий (откровение), на други от пейгамберите - бидейки написани върху скрижал, или като Аллаху теаля сторвал така, че пейгамберите да ги чуят без меляикета.
Всички тези книги са Слово на Аллахy теаля.
Те са изначални и вечни.
Те не са създания.
Известени са ни сто и четири небесни книги.
От тях десет сухуфа (малки книги) са низпослани на Адем (алейхисселям),
петдесет - на Шит (алейхисселям),
тридесет - на Идрис (алейхисселям),
а десет - на Ибрахим (алейхисселям).
Теврат (Тората) била дадена на Муса (алейхисселям),
Зебур (Псалмите) - на Давуд (алейхисселям),
Инджил (Евангелието) - на Иса (алейхисселям),
а Куран-и керим - на Мухаммед (алейхисселям).
За да живеят хората в мир и спокойствие и да сдобият вечно щастие на ахирета Аллаху теаля, от първият човек и първият Пейгамбер Адем алейхисселям до последният Пейгамбер Мухаммед алейхисселям, чрез многобройните си Пейгамбери изпратил книги.
В тези книги изяснил основите на вярата и начина на поклоненията.
Осветлил хората със знания по всички направления.
От тези книги Куран-и керим е последната книга.
След низпославането на Куран-и керим, предписанията на другите Аллахови книги се отменят.
Джебраил алейхиселям предавал Куран-и керим на Мухаммед алейхиселям в продължения на двадесет и три години.
В Куран-и керим има 114 сури, 6236 айети.
В някои източници тази цифра се посочва различна.
Понеже някои от дългите айети (знамения) се разделят на няколко кратки.
От низпославането на Куран-и керим, до сега, не е претърпял никакви промени и занапред няма да претърпи.
Защото Той е слово на Аллаху теаля.
Такава книга не е възможно да се напише от хората.
Дори един айет не е по човешките възможности.
Пейгамберът ни “салляллаху алейхи ве селлем” след като му беше оказана честта да премине във вечността, неговият пръв халиф хазрет-и Ебу Бекр-и Съддък “радияллаху анх” събра всичките айети на Куран-и керим.
И по този начин се получи (Мусхаф).
Всички от Есхаб-и кирам, с пълно единодушие обявили, че мусхафът е слово на Аллаху теаля.
Третият халиф Хазрети Осман “радияллаху анх” накара да препишат от мусхафа още шест екземпляра и ги изпрати по вилаетите (областите).
Куран-и керим трябва да се чете в оригиналния вид.
Ако е написан с други букви, това не може да се нарече Куран-и керим.
а) Преди да се вземе в ръка мусхафа се извършва абдест.
б) Четенето се извършва бавно и със смирение.
в) Да се чете, като се гледа от мусхафа и да се дава хакка (нужното уважение) на всеки айет.
г) Да се чете съобразно правилата на теджвида.
д) Да не се забравя, че това са слова на Аллаху теаля.
е) Да се съблюдават заповедите и забраните на Куран-и керим.
Коментари
Публикуване на коментар