Слабият морал – признак за слаба вяра



Вярата е сила, възпираща ни от безчестие и мерзост,
и подтикваща ни към благородство и добродетелност.
Ето защо,
когато Аллах призовава рабите Си към доброто и влага в сърцата им неприязън към злото,
Той върши това според степента на вярата,
 проникнала в душите им.
Това е и причината,
поради която на толкова много места в Книгата Си Всевишния Аллах се обръща с думите:
О вие, които повярвахте!
след което изрича и повелята Си към тях, която примерно звучи така: Бойте се от Аллах и бъдете с правдивите!
/9:119/
Разяснявайки този въпрос,
 Възвестителя на посланието е казал,
 че силната вяра неминуемо създава и силен морал,
 докато упадъкът на морала води до немощ на вярата или дори до нейната загуба в зависимост от това,
 дали злото ще вземе връх или ще бъде потиснато.
По повод поведението на безсрамника, който се държи напълно безнравствено,
който върши низости и подлости и не желае да се съобразява с никого,
Пратеника на Исляма заявява:
 “Чувството за свян и вярата вървят ръка за ръка
 – ако човек се лиши от едното,
лишава се и от другото!”
 /Този хадис е сведен от Ал-Хаким, и ат-Табарани/
За онзи,
който кара съседите си да страдат,
като им причинява злини,
религията предвижда сурова присъда.
 За такъв човек Пратеника на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Кълна се в Аллах,
той не е вярващ;
 кълна се в Аллах,
той не е вярващ;
 кълна се в Аллах, той не е вярващ!”
Запитали го: “За кого (говориш) о, Пратенико на Аллах?” Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, отговорил:
 “За онзи,
чийто съсед е подложен на гнета и лошотията му.”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари/

Откриваме също как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем,
когато поучавал сподвижниците си да се откажат от пустословието и да странят от безцелните и безсмислени разговори, им казвал:
“Който вярва в Аллах и в Сетния ден, той нека добро да изрича или да замълчи!”
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари/
Така той в душите им посявал добродетелта, учейки ги да полагат грижи за нравствеността си, за да може тя да принася плодовете си.
И това той вършел, опирайки се на вярата им
 – неподправена и всеотдайна.
Ала част от изповядващите религията хора навярно се отнасят несериозно към изпълнението на така необходимите ибадети.
 Пред обществото те демонстрират горещо желание за изпълнение на ритуалите,
като в същото време извършват действия, които са в противоречие с добродетелния морал и истинската вяра.
Затова Пророка на Исляма предупреждавал тези лицемери за наказанието, което ги очаква, и се опитвал да предпази от тях общността си.
В действителност да наподобяват формите и движенията на ибадетите,
 биха могли дори и онези, които не са се проникнали от духовността на тези обреди или не са достигнали равнището на нейната извисеност.
Детето, например, би могло,
подражавайки на възрастните,
да възпроизвежда движенията в намаза и да повтаря съответните думи.
По същия начин и актьорът би могъл да демонстрира духовна смиреност и да имитира изпълнение на най-съществените обреди.
И в двата случая обаче “молещият се”
не би имал нищо общо нито с непоклатимостта на истинските верски убеждения,
нито с онова възвишено благородство, към което ние всички сме длъжни да се стремим.
Ето защо за заслугите на всеки човек и за това,
доколко благочестиво е поведението му,
се съди по едно безпогрешно мерило,
а именно – високия морал.
По този повод за Пророка салляллаху алейхи ве селлем,
 се разказва, че някакъв човек отишъл при него и му рекъл:
 “О, Пратенико на Аллах!
Разправят за една жена, че твърде често извършвала намаз и говеела, и че много милостиня раздавала, ала притеснявала съседите си,
като (насреща им) злословела.”
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Тя ще е в Огъня!”
 След това човекът продължил:
 “О, Пратенико на Аллах!
А пък за друга една жена разправят,
 че твърде малко извършвала намаз и говеела, и като милостиня [само] сирене,
[твърдо като камък] раздавала,
ала не притеснявала съседите си.”
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Тя ще отиде в Дженнета!”
 /Този хадис е сведен от Ахмед/

В този отговор се съдържат както висока оценка за значимостта на възвишената нравственост, така и загатване за това,
 че раздаването на милостиня е една обществено-значима дейност,
 тъй като ползата от нея преминава отвъд душата на даряващия и достига до останалите членове на обществото. Поради това, да се намалява размерът на милостинята,
 е недопустимо,
 докато да се съкращава времетраенето на молитвата и говеенето, е все пак допустимо,
 защото те
– доколкото може да се съди по външната им страна
– са личностно значими ибадети.
Но като разяснявал връзката между морала и истинската вяра, от една страна,
и между него и правилно извършваните ибадети
 от друга, а също и като поставял нравствеността в основата на благочестието на този свят и на спасението на душата в отвъдния;
Пратеника на Исляма не се ограничавал само в това,
да отговаря на задавани му според случая въпроси.
Всъщност темата за морала е още по-значима.
В тази област хората се нуждаят от това,
да бъдат системно напътствани и постоянно съветвани,
за да се утвърди в сърцата и умовете им знанието,
че вярата,
благочестието и моралът се намират в здрава връзка помежду си,
 която никой не би могъл да разруши.
Ето защо веднъж Пророка запитал сподвижниците си: “Знаете ли кой човек е разорен?”
Те казали:
 “Разореният за нас е онзи,
който не притежава нито пари, нито вещи.”
Той салляллаху алейхи ве селлем, обаче им рекъл:
“Сред хората в общността ми разореният е онзи,
който в Деня Къямет дойде с намаза,
Зекята, говеенето,
ала наред с това той ще е обругал някой,
друг ще е опозорил,
на трети ще е отнел имуществото, на четвърти ще е пролял кръвта, на пети ще е нанесъл побой
Така, за всяко сторено от него злодеяние по една от добрините му ще е бъде отнемана.
И когато добрините му вече ще са се свършили,
преди да се е разплатил за злодеянията си,
той все още няма да се е разплатил.
И тогава греховете на онези, спрямо които бил е съгрешил, ще се прехвърлят на него и сетне той ще бъде хвърлен в Огъня!”
 /Този хадис е сведен от Муслим/

Ето такъв човек е разореният:
 той прилича на търговец, който държи в магазина си стока за определена сума,
ала има и дългове, които двукратно я надвишават.
Нима такъв нещастник може да бъде смятан за богат!?
А религиозният човек,
 който изпълнява някои от ибадетите,
 но въпреки това остава мрачен,
 свъсен и от душата му напира да се излее потисканата злоба:
 нима този човек може да бъде наричан богобоязлив!?
Предадено е,
че във връзка с това Пророка салляллаху алейхи ве селлем,
е давал сходен пример, като казвал:
 “Чрез добрия нрав греховете се стопяват така,
както чрез водата ледът се стопява.
 А поради лошия нрав делата се покваряват така, както поради оцета медът се (разваля) пресича.”
 /Този хадис е сведен от ал-Бейхаки/

Ако порокът пусне корени в човешката душа, ако вредата от него започне да засяга околните и се превърне в сериозна заплаха за тях,
 то тогава човекът снема от себе си религията си така, както се снема одеждата,
разкриваща безнравствената голота.
 След всичко това в измамник ще се е превърнал всеки, който твърди,
че е правоверен.
Защото каква стойност може да има религията, лишена от морал!?
 И нима онзи, чието сърце тъне в поквара,
е способен на почит към Всевишния Аллах!?
Утвърждавайки този съвършено ясен принцип на връзката между вярата и праведния морал,
Благословеният Пророк салляллаху алейхи ве селлем,
 е казал:
 “Три са [нещата], които, човек ако върши, то значи е лицемер,
та дори и да говее, да извършва намаз,
на поклонение Хадж или Умра да ходи,
 и да казва,
че е бил мюсюлманин!
[И те са:]
когато човек говори да изрича лъжи;
обещае ли [след това] да се отмята;
 и довери ли му се [някой]
– да [го]предава!” /
Този хадис е сведен от Муслим/

А според друг вариант на този хадис Пратеника на Аллах салляллаху алейхи ве селлем,
 е казал:
”Три са [нещата], по които лицемерът се познава:
говори ли
– изрича лъжи; обещае ли
– [след това] се отмята;
 и даде ли [някому]
обет – вероломно постъпва.
 [Който върши всичкото това, е лицемер],
 та макар и да изпълнява намаз,
 да говее и да твърди, че е мюсюлманин!”
Казал е салляллаху алейхи ве селлем, още:
 “Четири са [нещата],
които, човек ако върши, то значи е отявлен лицемер!
[И дори] едно от тях човек да върши, той носи лицемерие в душата си, докато това не престане [да върши]!
[Защото лицемер е всеки], комуто, довери ли се [някой]
– предава [го];
който, говори ли
– лъжи изрича;
даде ли [някому] обет
– вероломно постъпва;
 и препира ли се
 – като нечестивец той се проявява!”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари/

Откъс от книгата на шейх Мухаммед ал-Газзали “Нравствеността на мюсюлманина”
И Всевишният Аллах знае най-добре!

Коментари

Популярни публикации от този блог

НАМАЗ

ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА МИЛОСТИНЯ ЗЕКЯТ

СПОМЕНАВАНЕТО НА АЛЛАХ ОТ СУТРИН ДО ВЕЧЕР