ПОЛИРАНЕ НА СЪРЦЕТО



Имам Ибн Ал-Кайим Ал-Джаузийа(ум. 751 г. х.)
Аллах Всевишния е казал:
О, вярващи, често споменавайте Аллах!
Сура Ал-Ахзаб 33:41
...и мъжете, често споменаващи Аллах, и споменаващите жени ¬ Аллах е приготвил за тях опрощение и огромна награда.
Сура Ал-Ахзаб 33:35
И щом изпълните своите обреди, споменавайте Аллах, както споменавате предците си, дори по-силно!
Сура Ал-Бакара 2:200
Тези аяти съдържат предписание да се споменава Аллах – много и с усърдие, защото покланящия се силно се нуждае от това (споменаването на Аллах) и не може и да мигне с очи без него. Това е така, защото всеки миг, в който човека не прави зикр на Аллах, няма да му донесе никаква полза. По-скоро вредата от пренебрегванетото на зикр на Аллах, е много по-голяма от повечето изгоди, които могат да бъдат получени в това време.
Един 'ариф (човек, който има знания за Аллах) е казал:
„Ако човек е прекарал някакво количество години в споменаване на Аллах, после се е отклонил от това дори за един миг, то загубата му е много по-голяма от това, което вече е получил“.
Ал-Бейхаки е предал от А'иша, Аллах да е доволен от нея, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари е казал:
„Няма такова време, през което сина на Адам да не е споменавал Аллах и да не е източник на съжаление за него в Съдния ден“.
[ii]
От Му'аз ибн Джабал, Аллах да е доволен от него, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал:
„Хората от Рая няма да съжаляват за нищо, освен за моментите, в които не са били заети със зикр на Аллах“.
[iii]
Също от Му'аз ибн Джабал, че попитали Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари:
„Кое нещо е най-любимо на Аллах?“ Той отговорил: „Езика да е винаги влажен от зикр на Аллах, докато не умрете“.
[iv]
ПОЛИРОВКА на СЪРЦЕТО
Абу'д-Дарда, Аллах да е доволен от него, е казал:
„За всичко има изглаждане, а изглаждането на сърцето е зикр на Аллах“.
Имам Ал-Бейхаки е предал от Ибн 'Умар, Аллах да е доволен от него, че Посланика на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Няма по-сигурно спасение за човека от наказанието, отколкото зикр на Аллах“. Казали:
„Дори джихад по пътя на Аллах?“
Той отговорил: „Дори да удряте с мечовете си, докато не ги счупите“.
[v]
Няма съмнение, че сърцата се покриват с ръжда, както металните съдове – тези от сребро и подобните на тях – ръждясват. И така ръждата на сърцето се полира със зикр (споменаване на Аллах), тъй като зикр полира сърцето докато то стане като искрящо огледало. И когато зикр се изостави, ръждата се завръща; и когато се възобнови, тогава сърцето пак започва да се очиства.
Сърцето се покрива с ръжда от две неща:
1. пренебрегването на споменаването на Аллах,и
2. извършвнето на грехове.Очистването от тези две неща:
1.молба за прошка към Аллах,и
2. зикр.
СМЕСВАНЕ на ИСТИНАТА с ЛЪЖАТА
Сърцето на този, който пренебрегва (споменаването на Аллах) през повечето време, се покрива с ръжда, в зависимост от това колко небрежен е човек. И когато тази (кал) се наслои по сърцето, то престава да разпознава нещата такива, кавито са в действителност. От това то (сърцето) приема истината за лъжа, а лъжата – за истина. Защото този нагар помрачава и обърква възприемчивостта на сърцето и по тази причина то е неспособно да разпознава действителността. Сърцето в крайна сметка не приема истината и не отхвърля лъжата и това е голямото бедствие.Следствие от това е пренебрегването на зикр и следване на страстите, което от своя страна повече помрачава светлината на сърцето. Всевишния Аллах е казал:...и не се подчинявай на онзи, чието сърце оставяме да нехае за Нашето споменаване, и той следва страстите си, и делото му е погубено!
Сура Ал-кахф 18:28
КАЧЕСТВА за НАСТАВЛЕНИЕ и РЪКОВОДСТВО
Когато покланящия е иска да следва друг човек, трябва добре да види – този човек от хората на зикр ли е или от нехайните (в споменаването на Аллах)? Ръководи ли се този човек от похотта си и страстите си, или от откровението на Аллах? Ако той се ръководи от похотта си и страстите си, тогава той наистина е от небрежните хора – тези, чиито дела са изгубени. Термина фурат (който се използува в гореспоменатата ая), се разяснява по много начини.
Пояснява се като:
1.загуба на наградата от действие, което човека трябва да извършва и в което се съдържа успех и щастие;
2. преминаване границите при нещо;
3. да бъде унищожен;
4. противопоставяне на истината.
Тези значения са близко едно до друго.
Аллах е без всякакви недостатъци – Всевишен, и е забранил да се следват тези, които притежават тези качества. Затова е необходимо човек внимателно да преценява дали неговия шейх има тези качества, или човека, чиито пример следва, или човека, на когото се подчинява. Ако е така, той трябва да се отдели от този човек.Но, ако човека се занимава със зикр през по-голямата част от времето, следва Сунната, делата му не преминават границите, той е разумен и решителен, тогава трябва да се държи здраво за него.
Както Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал:
"Примера за този, който споменава Аллах и този, кйто не го прави, е като примера с живия и мъртвия."

Коментари

Популярни публикации от този блог

НАМАЗ

ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА МИЛОСТИНЯ ЗЕКЯТ

СПОМЕНАВАНЕТО НА АЛЛАХ ОТ СУТРИН ДО ВЕЧЕР