ЧИСТОТА

1. Значение на чистотата
Ислямската религия е изградена върху принципа на чистотата. Всевишният Аллах е казал: „...Наистина Аллах обича каещите се и обича пречистващите се” (Сура ал-Бакара, 2: 222).
Ислямът отдава голямо значение както на външната чистота, така и на вътрешната. Всевишният Аллах е казал: „Вече е сполучил онзи, който се е пречистил [от безверието и лошите качества]” (Сура ал-Аля, 87: 14).

2. Абдест

Абдестът представлява измиване на определени части от тялото, с цел кланяне на намаз. В Свещения Коран се казва: „О, вярващи, когато станете за намаз, измийте лицето и ръцете си до лактите, и забършете главата, и измийте нозете си до глезените”. (Сура ал-Маиде, 5: 6).

а) Начин на извършване на абдеста
1) Започва се с намерение за абдест.
2) Измиват се ръцете до китките – 3 пъти.
3) Изплаква се устата с вода – 3 пъти.
4) С дясната шепа се подава вода на носа и се смръква, след което се изсеква с лявата ръка за почистване на ноздрите – 3 пъти.
5) Измива се лицето – от върха на челото до брадичката и от ухо до ухо – 3 пъти.
6) Измива се първо дясната, а после лявата ръка до лакътя – 3 пъти.
7) Прави се месх – главата се избърсва с мокра ръка веднъж (най-малко една четвърт от нея).
8) Избърсват се вътрешните части на ушите с върха на показалците или малките пръсти, а външните части – с палците.
9) Измиват се двата крака до глезените, като се започва с десния – 3 пъти.
Абдестът е валиден докато не бъде анулиран по някаква причина, като изхождане по нужда, загубване на съзнание и т.н.
Освен за намаз, абдестът е задължителен при таваф (ритуално обикаляне около Кябе) и при докосване на Корана.


б) Фарзове (задължителни елементи) на абдеста
1) Измиване на лицето.
2) Измиване на ръцете до лактите.
3) Месх на главата.
4) Измиване на краката до глезените.

в) Причини за анулиране на абдеста
1) Изхождане по нужда (малка, голяма) или отделяне на газове.
2) Кръвотечение, изтичане на гной или други секрети от тялото.
3) Повръщане.
4) Заспиване.
5) Загубване на съзнание.
За да се осигури необходимата за намаза чистота, след изхождане по нужда се препоръчва да се използва вода, като почистването само с тоалетна хартия не осигурява нужната чистота.

г) Улеснения при абдест
1) Месх върху дебели плътни чорапи или специална обувка – мест: ако след извършване на абдест се обуят дебели вълнени чорапи или местове, когато се наложи подновяване на абдеста, без да се мият краката отново, е достатъчно да се обърше с мокра ръка горната част на чорапа или места. Постоянно пребиваващият на местоживеенето си може да прави месх, без да сваля чорапите или местовете двайсет и четири часа (1 денонощие), а пътникът – седемдесет и два часа (3 денонощия), считано от развалянето на абдеста след обуване.
2) Месх върху превръзка: при нараняване на част от тялото, подлежаща на измиване, може да се ползва превръзка, която при взимане на абдест се избърсва с влажна ръка.

3. Гусул (ритуално изкъпване)
В Свещения Коран Всевишният Аллах е повелил: „...И ако сте омърсени, почистете се...” (Сура ал-Маиде, 5: 6).


а) Случаи, при които гусулът е задължителен
1) При семеотделяне (след полов акт, насън или в други случаи).
2) При полов акт (дори да няма семеотделяне).
3) След месечен цикъл или следродилно кръвотечение при жените.
4) При смърт (мъртвецът трябва да бъде изкъпан).

б) Фарзове на гусула
1) Изплакване на устната кухина.
2) Смръкване на вода и почистване на ноздрите.
3) Измиване на цялото тяло.

в) Сюннети (препоръчителни елементи) на гусула
1) Започване с името на Аллах (Бисмилляхиррахманиррахим).
2) Почистване на мръсотиите по тялото.
3) Взимане на абдест преди изкъпване.
4) Изкъпнането да започне, като по 3 пъти се облеят с вода първо главата, а след това дясното и лявото рамо.
5) Разтриване на тялото при обливане с вода.
6) Измиване на краката последни, ако на мястото на къпането се събира вода.
7) Пестенето на водата и пазенето на мълчание.


4. Тейеммум (ритуално почистване с пръст)
Тейеммумът представлява избърсване на лицето и ръцете с пръст при липса на вода, на мястото на абдеста и гусула. В Свещения Коран се повелява: „...и ако сте болни или на път, или някой от вас е дошъл от нужника, или сте обладавали жени, а не сте намерили вода, тогава потърсете чиста пръст и натрийте с нея лицата и ръцете си” (Сура ал-Маиде, 5: 6).


а) Случаи, при които се извършва тейеммум:
1) При липса на вода.
2) Когато човек е болен и използването на вода е невъзможно.
3) При липса на достъп до водата или наличието й в недостатъчно количество.
4) Когато употребата на вода е вредна.
5) Когато извършването на абдест ще отнеме време и ще бъде причина за пропоускане на дженазе или байрам намаз.


б) Начин на извършване на тейеммум:
1) Дланите се удрят леко върху чиста пръст.
2) Ръцете се изтръсват от пръстта и с полепналата прах се избърсва лицето, както при абдеста.
3) Дланите се удрят втори път върху пръстта, след което с лявата длан се избърсва дясната ръка до лакътя, а с дясната длан – лявата ръка до лакътя.


в) Причини за анулиране на тейеммума:
1) Всичко, което анулира абдеста, анулира и тейеммума.
2) Отпадането на причината, наложила неговото използване.

Коментари

Популярни публикации от този блог

НАМАЗ

ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА МИЛОСТИНЯ ЗЕКЯТ

СПОМЕНАВАНЕТО НА АЛЛАХ ОТ СУТРИН ДО ВЕЧЕР