ВЯРА В СЪДБАТА
1. Същност на съдбата
Шестото условие на вярата е вярата в съдбата.
Всевишният Аллах е казал: „Благословен е Онзи, Който низпосла на Своя раб Фуркана1 (Разграничаването), за да бъде предупредител за световете – Онзи, Комуто принадлежи владението на небесата и на земята. И не се е сдобивал със син, и няма съдружник във владението, и е сътворил всяко нещо, и го е премерил с точна мяра”, (Сура ал-Фуркан, 25: 1-2).
Под премерването с точна мяра се разбира съдбата, коята има два аспекта:
Кадер (предопределяне) – отреждането на всяко нещо от Аллах във вечността.
Каза (отсъждане) – сбъдването на всяко нещо според отреденото от Аллах.
Кадерът представлява план, чието реализиране се нарича каза.
2. Отговорността на човека за съдбата
Отговорността на човека зависи от естеството на явленията, които според наличието на човешката воля в тях се делят на:
а) явления, съществуващи независимо от волята на човека като: движението на слънцето, природните явления, процесите в организма, цвета на кожата, етническия произход и др., за които човек не е отговорен;
б) действия, които човек извършва със свободната си воля, като: ставане, сядане, ядене, пиене, говорене и т.н.
Всичко, което се случва, е с абсолютната воля на Всевишния Аллах, като на човека е дал частична воля на избор, при което за избор на добро има възнаграждение, а за избор на зло – наказание.
3. Уповаване (тевеккюл) и работа
3. Уповаване (тевеккюл) и работа
Уповаване е да се разчита на Всевишния Аллах, след като човек е направил всичко, което зависи от него.
Уповаването на Аллах не означава да очакваш от Него, без да си направил каквото и да било или без да си направил необходимото.
На един човек, който попитал, дали може да остави камилата си без да я върже, с уповаване на Аллах, че ще му я пази, Мухаммед (с.а.с.) отговорил: „Първо я вържи и след това се уповавай на Аллах”.
Коментари
Публикуване на коментар