Достигане на превъзходство в ибадета
Най-добрата форма на ибадет е, когато деянието е извършено с мисъл за Аллах отначало до край.
...
Докато се отделя специално внимание на това как действията, които се извършват, изглеждат отвън, то това, което често се пренебрегва е как тези деяния се извършват отвътре. Аллах казва в Курана:
„Той е, Който сътвори небесата и земята в шест дни, и Неговият Престол бе върху водата, за да ви изпита кой от вас е по-добър по деяние.“/11:7/
Да отбележим, че Той казва „кой от вас върши най-добре“, а не „кой от вас върши най-много“. Така че приемането и наградата за дадено дело на вярващите е базирано на неговото качество, а не на неговото количество. Тъй че, важен е и факта, че много учени са считали това, че вярващите ще бъдат на степени в Дженнета, според качеството на техните дела, ане броят им. Ебу Бекр /радиАллаху анху/ ще бъде на най-високата степен в Дженнета, след пратениците. А той е бил мюсюлманин само за 23 г. Много от нас може да са мюсюлмани повече време от него. Вероятно някои от нас са извършвали намаз, говяли са, извършвали са хадж повече от него. Тогава какво го е направило толкова специален? Един от известните учени казва: „Ебу Бекр не ви превъзхожда по многото намаз или говеене, а заради тайната, кореняща се в сърцето му.“ Ако наградата за дадено дело бъде разделена на степени от 1 до 10 (10 е най-високата), то Ебу Бекр би достигнал десетата степен във всяко свое дело. Не винаги е възможно това да се направи, затова има три основни начина един вярващ да може да извърши дадено дело по най-добрия начин.
От началото до края
Най-добрата форма на ибадет е, когато деянието е извършено с мисъл за Аллах от началото до края. Аллах казва: „Сполуката е завярващите, които в своята молитва са смирени.“ /23:1-2/
Това описва вярващите, които се молят с хушу (смирение) от началото до края. Няма позиция или действие в намаза, в които тези вярващи да не са концентрирани и да размишляват върху всяка дума, която изричат, мислейки, че това е последният намаз, който извършват в този живот. Такова ниво на искреност е било достигнато от някои от ранните поколения, така че те не са забелязвали какво става около тях. Така е, защото , когато влизали в намаз, преминавали в друг свят - Ахирета. Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем казва: „Наистина, Аллах обича, когато правите (вършите) нещо, да го правите по най-добрия начин (перфектно).“ (сахихул Джами) На много места в Курана, Аллах казва, че „обича мухсинин“ – тези, които са перфектни в техните дела
Коментари
Публикуване на коментар