СПОРЪТ И ВЪЗДЕЙСТВИЕТО МУ В ОБЩЕСТВОТО
1
В името на Аллах, Всемилостивият, Милосърдният!
Възхвалата и благодарността е за Всевишния Аллах.
Единствено на Него се подчиняваме и Го зовем за помощ и опрощение.
Не съществува друго истинско божество, което заслужава да бъде обожавано, освен Аллах.
Той е Творецът, който ни сътвори и не ни остави в заблуда, а изпрати пратеници, за да ни покажат правилния път.
И нека саляту селям да бъде за Мухаммед
(саллеллаху алейхи ве селлем).
Нека да не забравяме, че един от най-неприятните и болни проблеми, предизвикващ омраза и вражда между хората, е спорът.
Това e словесна борба, с която се цели анулиране становището на един от спорещите, за доказване на различни, противоположни мнения и възгледи.
Спорът e резултат на скрита ненавист и вражда, която е причина за взаимна омраза между хората. Споровете и разприте дават възможност на шейтана да всява отчуждение между хората. Това прекъсва възможността за вършене на добри дела и дава плод на лошите деяния.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казва:
“Няма народ, който да не се е заблудил след напътствието, отдавайки се на спора.”
/Тирмизи/
Често чуваме, че спорът поражда истината, но това е мнение на отделни хора.
Ако така бе в действителност, то религията щеше да ни напъти към него.
Но тъй като ползата от спора почти винаги е била малка, а вредата огромна, той е порицан.
Спорът никога не е удовлетворявал истината, нито пък констатирал заблудата и безполезното, а най-често е средство, чрез което се възбужда вражда, унищожава добрите нравствени качества и чистотата у хората.
Имам Евзаи (Аллах да го помилва) е казал:
“Когато Аллах Теаля пожелае зло за един народ, Той го ангажира със спор и го възпрепятства от извършване на добри дела”.
Най-опасен е спорът, който засяга религията, защото я унищожава, обрича на провал делата на хората, отдалечава ги от истината и им пречи да опознаят правилния път.
Поражда злоба в сърцата, всява омраза и отвращение помежду им.
По този начин се развалят приятелските връзки и отношения.
Най-малкото, което се цели при спора, е кой да надделее и да бъде над другите.
А стремежът за надделяване винаги е причина за прекъсване на хармоничните
oтношения, тъй като се използват силни изрази,
само и само да се защити спорещият.
Това е повод за постоянно изпадане в заблуда и използване на лъжа.
Това са черти от лошия характер, отдалечаващи човека от Дженнета.
Пратеникът (с.а.с.) казва:
„Аз гарантирам къща в покрайнините на Дженнета за онзи,
който остави спора, дори и да бъде прав. Гарантирам къща в центъра на Дженнета за онзи, който остави лъжата, дори да бъде и на шега.
И гарантирам къща в най-високия Дженнет за онзи, който си подобри характера.”/
Aбу Давуд/
Билял ибн Саад (р.а.) казва:
„Когато видиш един човек, самонадеян и налагащ своето мнение, (знай, че) той е губещ.”
По принцип човекът е склонен да спори, защото има умствени възможности, с които Аллах Субханеху ве Теаля го е дарил.
И има способността да използва словесни хитрости и уловки и да си служи с измама и лъжа, когато се опре на страстите и желанията си и премине границите на справедливостта.
Обзема го чувството да се изтъкне пред обществото и да се покаже като безгрешен в постъпките си, и порядъчен в начина си на живота.
Изкушението не оставя човека на спокойствие, а го надделява и тласка към стълкновения в разговорите с останалите хора.
Такъв човек долавя съмнителните неща и дири изрази,
с които да се аргументира.
Прибягва към украсяване и оправдаване на заблудата и недействителното.
А когато срещне противоречие или опозиция, предприема своята тактика - спора.
Започва да атакува изпълнен с желание да надделее и победи, без да се стреми да достигне до истината.
Аллах Субханеху ве Теаля казва:
§И вече разяснихме за хората всякакви примери в този Коран. Но най-много от всичко друго човек оспорва.§
/Сура “Кaхф”/18/:54/
Спорът е вродено качество у човека.
Някои от хората имат красноречие в говоренето и способност да оспорват.
Говоренето при тях е ненаситна страст.
Макар и да знаят, че са далеч от истината и че тя е на страната на другите, те пак спорят.
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
„Аллах Теаля ненавижда най-много онези хора, които са непримирими в спора.”
Ибни Аббас (р.а) казва:
„Достатъчно като гнет за теб е да продължаваш да бъдеш спорещ и достатъчно като грях за теб е да продължиш да извършваш делата си за показ пред хората.”
Спорът е присъщ за евреите и езичниците, които са оспорвали Пейгамберина (с.а.с.) и другите Пратеници (а.с) за да възпрат хората от истината и да ги следват. Аллах Теаля казва:
§Ние изпращаме пратениците само като благовестители и предупредители.
И спорят неверниците, стремейки се чрез лъжата да заличат истината.
И взимат на присмех Моите айети и онова, с което бяха предупреждавани. §
/Сура “Кехф”/18/:56/
Именно, затова Ислямът се бори против неоснователното спорене.
Аллах Субханеху ве Теаля се обръща към вярващите със следните слова:
§И спорите ли за нещо, отнесете го към Аллах и към Пратеника, ако вярвате в Аллах и в Сетния ден! Това е най-доброто и най-похвалното за изход.§
/Сура “Ниса”/4/: 59/
Eсхабите, техните последователи и всички добри мюсюлмани презирали споровете и ги забранявали, защото задълбочаването в тях е неблагочестивост. Мюсюлманинът трябва малко да говори и повече да мълчи, с изключение при споменаване на Аллах Субханеху ве Теаля.
Хасен ел-Басри (р.а.) чул хора да спорят и рекъл:
“Онези там се отегчиха от ибадета, унесоха се в празни приказки, намаля им страхът от Аллах и заспориха”.
Праведните халифи и водачи порицавали хората, които обичали да спорят, даже ги превъзпитавали, а най-вече, когато този спор се отнасял за ибадета или за невидими неща, свързани с Аллах Теаля, Неговите качества, Съдния ден или съдбата.
Това са въпроси, свързани с вярата и убежденията, които мюсюлманите са задължени безспорно да приемат.
Aсхабите (р.а.) са били далеч от кавги и спорове. Пример за това е случката, когато група неверници отишли при Aбу Бaкр Сиддик (р.а.) и му рекли:
“Ти чу ли твоят приятел какво казва?!”
Той попитал:
“Какво?” Те отговорили: “Казва, че снощи е пътувал до джамията “Акса” и се е кланял в нея!”
Aбу Бaкр рекъл: “Той ли ви каза това?”
Те отговорили: “Да!” А той казал:
“Значи това е истина!”
Друг пример във връзка с това е, когато част от есхабите се кланяли в джамията “Куба”.
При тях дошъл човек, който ги известил за промяна на Кибле (посоката за намаз) - от Ерусалим към Мекка.
Те в същия миг директно се обърнали в посока “Кaабa”
и продължили намаза си, без да питат и оспорват.
Това е задължение на всеки мюсюлманин, когато получи информация от достоверен източник, той трябва да я приеме, а ако е лъжа или заблуда, да я отхвърли без оспорване и кавги.
Люкман (а.с.) поучавайки своя син, казва:
”О, синко! Не спори с мъдър човек, нито пък със самонадеян.
И не общувай с угнетител и заподозрян.”
А в друго предание се казва:
”О, синко! Не спори с мъдър,
нито пък с глупав, защото мъдрият ще те победи, а пък глупавият ще ти навреди.”
Някои хора грешат в разбирането си, като си въобразяват, че премълчаването и въздържането от спорене е признак на слабост, когато другите ги предизвикват.
Напротив, това е разумност, мъдрост, благонравие и запазване на самообладание.
Аллах Теаля казва:
§Рабите на Всемилостивия са онези, които ходят по земята с кротост и ако невежите им отправят думи, казват:
“Селям (мир да има, т.е. не са склонни към спорове и вражди).”§
/Сура” Фуркан”/25/: 63/
Молим Аллах Теаля да пречисти сърцата ни от злоба, ненавист, завист и всички морални болести.
Амин!
Коментари
Публикуване на коментар